КБ «Південне» приїхало в Ле Бурже з «паперовими» проектами

Paris Air Show — найбільша і найпрестижніша авіакосмічна виставка в світі, яка проходить раз на 2 роки і демонструє новітні розробки провідних підприємств авіа – і ракетобудування, космічної та оборонної індустрії.

В цьому році 53-й паризький авіакосмічний салон проходив з 17 по 23 червня і представив стенди майже 2.5 тисяч компаній з 50 країн. Свої розробки традиційно продемонстрували і українські флагмани: КБ «Південне», Південмаш, Антонов, Мотор Січ, Івченко-Прогрес і Укроборонпром.

Українську делегацію очолив генеральний директор КБ «Південне» Олександр Дегтярьов. Наші фахівці провели ряд зустрічей і переговорів з питань імпортозаміщення, налагодження та розвитку співпраці в сфері освоєння космосу. Вже на другий день заходу з’явилася інформація, що українська сторона підписала угоду, деталі якого поки не расглашаются.

КБ «Південне» представило в Ле Бурже макет нової ракети

В цьому році КБ «Південне» вперше приїхала в Париж з макетами замість натурних моделей. На стенді підприємства були виставлені муляжі діючої ракети-носія «Антарес» та перспективних розробок: РН «Циклон-4М», «Циклон-1М», «Маяк-SH-5» і мікросупутника дистанційного зондування Землі «YuzhSat-1».

Найбільший інтерес у відвідувачів викликала ракета «Циклон-1М», яку КБ «Південне» планує будувати разом з Польщею і запускати з плавучого космодрому в Чорному морі. Про цих грандіозних планах Олександр Дегтярьов оголосив 14 червня, за 3 дні до виставки.

“Зараз КБ “Південне” відпрацьовує плани співпраці з кількома європейськими країнами. Серед потенційних європейських партнерів можна назвати Польщу, яка раніше висловила інтерес до спільного з Україною створення нової європейської ракети-носія легкого класу”, – заявив Дегтярьов.

За інформацією КБ «Південне», «Циклон – 1М» – триступенева ракета легкого класу з вантажопідйомністю до 750 кг на сонячно-синхронну орбіту Землі (до 500 км). Ракета буде працювати на парі «гас–кисень» — економічному рідинному паливі. Двигун другого ступеня проектується на основі компонентів, надрукованих на 3D принтері.

Ціна запуску «Циклон-1М» поки не відома, але передбачається, що вона буде конкурентною і дозволить Україні зайняти нішу на ринку запусків міні – супутників і кубсатов вагою від 0.5 до 100 кг. Сьогодні фаворитом у цьому сегменті виступає американська аерокосмічна компанія «RocketLab». Але вантажопідйомність її ракети Electron в три рази нижче, ніж у майбутнього «Циклону».

Запуски ракети плануються з плавучого космодрому в Чорному морі. Ще в лютому 2019 року в КБ «Південне» і Південмаші заявили про намір побудувати універсальний пусковий комплекс для ракет легкого класу в Херсонській області на узбережжі Бузького і Дніпровського лиманів. Однак, як і у випадку з більшістю гучних заяв Олександра Дегтярьова, самих далі заяв справа не пішла.

Є сумніви і з приводу реалізації проекту «Циклон-1М». Опис ракети відсутня в розділі «Техніка» на офіційному сайті КБ «Південне», а це означає, що виріб, швидше за все, перебуває лише в початковій стадії розробок, і до створення прототипу ще далеко.

«Циклон-1М» — повтор «Циклон -4»?

Схожа ситуація вже була у КБ «Південне» з проектом «Циклон-4». У 2004 році Україна підписала договір з Бразилією, за яким зобов’язалася зусиллями КБ «Південне» і Південмашу побудувати ракету-носій середнього класу Циклон-4 для запусків з бразильського космодрому Алькантара.

Проект затягнувся на 11 років. За цей час КБ «Південне» так і не спромоглося надати остаточну креслярську документацію, не кажучи вже про створення прототипу для випробувань. У підсумку бразильська сторона розірвала контракт з причини «багаторазового подорожчання проекту і сумнівних перспектив його реалізації».

Втрати української держави становили 800 млн. usd. Сьогодні проект заморожений і фактично забутий, а ось КБ «Південне» як ні в чому не бувало «будує» нову ракету «Циклон 4М», тепер вже з канадцями.

Цього разу ситуація розвивається значно швидше. За два роки в КБЮ просунулися до стадії випробувань носового обтічника. Але необхідно враховувати, що «Циклон 4М» – не кардинально нова розробка, а лише модифікація «Циклон 4», тому підприємство Олександра Дегтярьова знову відстає за термінами, хоча сам він заявляв, що «Циклон 4М» планується запустити вже в кінці 2019 року.

Ціна «ведмежих послуг» Олександра Дегтярьова

КБ «Південне» приїхало в Ле Бурже з «паперовими» проектами

КБ Південне – грошова дірка держбюджету

Променистий оптимізм гендиректора українського флагмана ракетобудування давно дисонує з реальним станом справ у галузі. КБЮ постійно доповідає про нові розробки, але всі вони фактично є модифікованими версіями ракет ще радянської епохи. Мало того, робота над більшістю озвучених проектів не просувається далі креслярської документації. Причини бачаться не в слабкому фінансуванні галузі, а в елементарному саботажі і нецільовому використанні бюджетних коштів під виглядом активною, але безрезультативною діяльності.

Олександр Дегтярьов постійно нарікає на брак коштів для проектних та досліджувальних робіт, при цьому, запросто витрачає мільйони бюджетних гривень на супутні витрати: оновлення автопарку підприємства дорогими іномарками, проведення помпезних урочистостей, конференцій, замовлення медалей і подарунків до ювілею підприємства. Чималу суму становить і зарплата чиновника – 5.5 млн. грн в рік.

Звичайно, ніхто не заперечує, що державна підтримка космічної галузі в Україні незначна. Але, по-перше, майже всі дотації і так дістаються головному підприємству, тобто КБЮ, а по-друге, ніхто не забороняє КБЮ залучати до спільних проектів зарубіжних партнерів з їх інвестиціями. Інша справа, що нові партнери не поспішають співпрацювати з підприємством Олександра Дегтярьова, а старі тільки й роблять, що розривають контракти.

Нагадаємо, що на початку 2019 року про припинення співпраці з Україною на поставку ракет «Зеніт» оголосила корпорація S7, що володіє правами на «Морський старт» і «Наземний старт». Сьогодні це єдині програми, в яких задіяні українські Зеніт, але з 2022 року S7 планує замінити їх на російські «Союз-5», більш потужні і економічні.

І в цьому головна проблема КБ «Південне» і всього українського космосу – відсутність нових конкурентних розробок. З великої космічної держави, що входить в п’ятірку найсильніших у світі, Україна перетворилася на аутсайдера. Тому і їдуть на виставку макети замість натурних моделей, ризикуючи ніколи не відправиться в небо під українським прапором.

Деградацію галузі могло б врятувати прийняття закону, відкриває шлях для приватних інвестицій в українське ракетобудування, але в травні голосування в Раді з цього питання було провалено. Очевидно, функціонерів на місцях все влаштовує. Вони продовжують вичавлювати останні соки з українського космосу, залишаючи йому все менше шансів на порятунок.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.